U ontvangt deze maand een extraatje boven op de kinderbijslag

De Vlaamse schoolbonus vervangt de vroegere schoolpremie. Het gaat om een jaarlijkse toeslag die in augustus, samen met het Groeipakket van juli, op uw rekening wordt gestort.

Wie krijgt de schoolbonus?

‘De schoolbonus is er voor elk kind in Vlaanderen dat in juli recht had op het Groeipakket’, zegt Yves Coemans van de studiedienst van de Gezinsbond. De toeslag is, met het begin van het nieuwe schooljaar in het verschiet, een duwtje in de rug voor ouders. Doorgaans is dat een dure periode. ‘Maar ook voor kinderen die nog niet naar school gaan, is er de bonus als ondersteuning in de opvoedingskosten’, zegt Sofie De Beule van het Agentschap Opgroeien.

Ook kinderen die nog niet naar school gaan, krijgen een schoolbonus.

Sofie De Beule
Agentschap opgroeien

De schoolbonus maakt geen onderscheid tussen arm en rijk. Hoeveel het gezinsinkomen ook bedraagt, elk kind krijgt volgens zijn leeftijdscategorie hetzelfde forfaitaire bedrag uitgekeerd.

Hoeveel bedraagt de schoolbonus?

Het bedrag van de schoolbonus stijgt met de leeftijd van het kind:

  • 0 tot en met 4 jaar: 20,40 euro
  • 5 tot en met 11 jaar: 35,70 euro
  • 12 tot en met 17 jaar: 51,00 euro
  • 18 tot en met 24 jaar: 61,20 euro

Werd uw kind voor 1 juli 25 jaar dan ontvangt u geen schoolbonus meer, omdat de leeftijdsgrens voor het Groeipakket is overschreden.

Wat als uw kind onder de oude kinderbijslagregeling valt?

Het maakt niet uit of uw kind een Groeipakket met bedragen uit het oude of het nieuwe systeem krijgt. ‘De bedragen van de schoolbonus zijn voor beide systemen gelijk’, zegt Coemans. Alleen de leeftijd van het kind heeft een invloed op het bedrag van de schoolbonus, niet de kinderbijslagregeling.

Ter herinnering: sinds vorig jaar is in Vlaanderen de federale kinderbijslag vervangen door het Groeipakket. Daarin is elk kind gelijk voor de wet en hangt het basisbedrag niet langer af van het aantal kinderen in het gezin en hun leeftijd, maar krijgt elk kind hetzelfde bedrag (163,20 euro). Het nieuwe systeem geldt voor kinderen die na 1 januari 2019 geboren zijn. Kinderen die voor 2019 geboren zijn, ontvangen kinderbijslag onder de oude regeling.

Wat is het verschil met de schooltoeslag?

Wat als u in Brussel woont?

Ook het Brusselse kinderbijslagsysteem kent een schoolpremie. Brussel behield wel de oude benaming schoolpremie (i.p.v. schoolbonus). ‘Anders dan Vlaanderen stelt Brussel soms wel voorwaarden’, zegt Yves Coemans van de Gezinsbond. Maar net als in Vlaanderen hangen de bedragen af van de leeftijd van het kind.

  • 0 tot en met 2 jaar: 20,40 euro
  • 3 tot en met 5 jaar (ingeschreven in kleuterschool én voldoende aanwezig): 20,40 euro
  • 6 tot en met 11 jaar: 30,60 euro
  • 12 tot en met 17 jaar: 51,00 euro
  • 18 tot en met 24 jaar in het secundair onderwijs: 51,00 euro
  • 18 tot en met 24 jaar (ingeschreven in hoger onderwijs): 81,60 euro

De schoolbonus mag niet worden verward met de schooltoeslag. Die vervangt sinds 2019 de schooltoelage die betaald werd door het Vlaams ministerie van Onderwijs. De schooltoeslag is er voor kinderen vanaf 3 jaar, die kleuter-, lager of secundair onderwijs volgen in een door de Vlaamse Gemeenschap erkende, gesubsidieerde of gefinancierde instelling. ‘Het gaat om een extra ondersteuning in het Groeipakket voor gezinnen die het financieel moeilijker hebben’, aldus De Beule. Wie er aanspraak op wil maken, moet wel aan bepaalde voorwaarden voldoen.

Een van de belangrijkste criteria is het gezinsinkomen. Dat mag niet te hoog zijn. Voor het schooljaar 2020-2021 wordt gekeken naar het bruto belastbaar inkomen van 2018. Om recht te hebben op de schooltoeslag moet uw kind de Belgische nationaliteit hebben of toegelaten of gemachtigd zijn om in België te wonen.

Krijgt uw kind al een Groeipakket, dan ontvangt u de schooltoeslag automatisch als uw kind daar recht op heeft. Die moet dus niet aangevraagd worden. De uitbetaling gebeurt tussen september en december. Ook kinderen in de oude regeling krijgen hun schooltoeslag automatisch. Wie denkt recht te hebben op de schooltoeslag, maar eind december nog niets kreeg, kan de uitbetaler van het Groeipakket contacteren.

De studietoelage voor het hoger onderwijs moet u wel nog aanvragen. Die wordt ook nog altijd toegekend door het ministerie van Onderwijs.

Welke bankenapp past bij u?

De kleren maken de man. Of in dit geval: de bankenapp. We selecteerden zeven apps: van KBC, BNP Paribas Fortis, ING, Argenta, Belfius, Keytrade Bank en de neobank Revolut. Bij Belfius openden we speciaal voor dit artikel een gratis rekening – een procedure die volledig digitaal verliep en in enkele dagen gepiept was. We deden dat ook bij Deutsche Bank, maar omdat we nog papieren per post moesten versturen en hun bevestiging ons niet meer voor de deadline bereikte, viel hun app uit de boot.

De overachievers

De grootbanken KBC en Belfius zien zichzelf graag in de spits van de digitale disruptie en hun apps zijn daar een treffende exponent van. Bij beide banken zijn het zeer uitgebreide stukjes software met veel mogelijkheden. Voor het design kiezen ze wel voor een verschillende aanpak. KBC plaatst graag de delen van de app in aparte secties, waardoor sommige wat verborgen zitten. Belfius zet meer zaken op het homescherm, waardoor de app aanvankelijk rommeliger overkomt.

In het overzichtsscherm bij KBC vindt u al uw zicht- en spaarrekeningen terug met hun saldi en een kort overzicht van de recentste uitgaven. U kunt er rekeningen van andere banken toevoegen, zelfs uw Paypal-rekening. Hier kunt u meteen een analyse maken van uw uitgaven. De app vertelt dan of u deze maand meer of minder hebt uitgegeven dan gewoonlijk en lijst op welke bedragen gingen naar categorieën als ‘Huishouden en inkopen’, ‘Horeca’, ‘Transport’ of ‘Vrije Tijd’. Onder transport vallen bus- en treintickets, onder huishouden en inkopen uw betalingen in supermarkten.

Al die uitgaven worden ook per maand gebundeld, zodat de app een soort elektronisch huishoudboekje wordt. Ook Belfius zet het consulteren van rekeningen (ook van andere banken) en het nagaan van betalingen bovenaan, al worden de uitgaven hier niet zo scrupuleus geanalyseerd.

De grootbanken KBC en Belfius zien zichzelf graag in de spits van de digitale disruptie en hun apps zijn daar een treffende exponent van.

Zowel KBC als Belfius biedt in zijn app de rechtstreekse aankoop van diensten aan, vooral KBC. U kunt via uw telefoon tickets kopen van De Lijn, de NMBS en de MIVB of een deelfiets huren bij BlueBike, Mobit of Velo Antwerpen. Nog in de KBC-app kunt u een Proximus Pay&Go-kaart aanvullen, een Kinepolis-ticket kopen en uw tankbeurt bij Q8 betalen. Vanaf eind augustus toont de bank ook samenvattingen van voetbalwedstrijden. Ook Sodexo-dienstencheques kunt u via de app bestellen, dat gaat zelfs vlotter dan via de site van Sodexo.

Daarnaast biedt KBC cashbacks aan van een zestigtal (online)winkels en retailers als Farmaline, Omnia Travel en Game Mania, maar ook bij lokale handelaars. U moet de deal wel vooraf ‘activeren’ en dat deel van de app zit nogal verborgen. Velen zullen dat bij impulsaankopen wellicht vergeten.

Bij Belfius vonden we onder meer betalingsmogelijkheden voor Sodexo-dienstencheques, Monnize-maaltijdcheques, tickets voor De Lijn, de online klusjesdienst Jaimy en kaartloos tanken bij Lukoil, maar geen cashbackdeals van handelaars.

Met beide apps kunt u betalingen doen of geld ontvangen via QR-codes. Die codes kunnen ook via sms en WhatsApp doorgestuurd worden. Bij KBC is het zelfs mogelijk via de app contactloos een KBC-geldautomaat te bedienen. U scant een QR-code op het scherm van de automaat geeft in de app in hoeveel cash u wenst af te halen. U hoeft de toetsen van de automaat niet aan te raken, handig in deze coronatijden.

Belfius heeft ook zijn Yume-platform in de app verwerkt. De rekentool Yume geeft een overzicht van waar iemand financieel staat en hoeveel geld hij opzij moet zetten om tijdens zijn pensioen een comfortabele levensstandaard te behouden. Yume houdt automatisch rekening met spaartegoeden, lopende leningen, de familiale situatie en dies meer. De pensioenspaarformules van Belfius zijn ook meteen op te roepen. Ook beleggen in fondsen is mogelijk in de app, net als het aanvragen van kredietkaarten en het simuleren van leningen (voor de auto, het huis, de woning…). Ook bij KBC is dat allemaal voorzien.

De apps van Argenta, ING en BNP Paribas Fortis kiezen voor een veel eenvoudigere aanpak. Bij alle drie vormen de rekeningoverzichten en de bijbehorende betaalgeschiedenis het hart van de app. ING geeft verder Payconiq, mobiel betalen met Bancontact, de documentendienst Zoomit en een overzicht van ‘geplande betalingen’ een aparte sectie in de app. De app kan genereus met ruimte omspringen omdat er voor de rest niet zo veel te beleven valt.

Een derde sectie is volledig gewijd aan ING-producten en -diensten. U kunt er bijkomende rekeningen openen, verzekeringen, pensioensparen en leningen simuleren of in een ING-beleggingsplan stappen. Maar al die zaken gebeuren niet in de app zelf. Als u erop klikt, wordt u naar de website geleid. De laatste sectie van de ING-app werd ‘Diensten’ gedoopt. Hier kunt u ING-verzekeringen opzeggen, munten bestellen voor levering in uw kantoor of limieten van kaarten wijzigen. Ook daar wordt u vaak naar de ING-website doorgestuurd.

Easy Banking, zo heeft BNP zijn app gedoopt en daar is geen woord van gelogen. Niet omdat de app geweldig goed ontworpen is, maar omdat die zeer basic is.

De app van Argenta is een beetje zoals de bank zelf: goed werkend, maar zonder veel snufjes. Of dat een bewuste keuze is, laten we in het midden. In de app komt u meteen bij de rekeningoverzichten en de bijbehorende uitgavenstaten. Een rekening van een andere bank toevoegen, is niet mogelijk, een kredietkaart aanvragen wel. Een volgende sectie van de app lijst alle manieren op om met de klantendienst of uw kantoor in contact te komen en geeft een overzicht van de digitale documenten die u van de bank kreeg (vooral gebruiksvoorwaarden en waarschuwingen voor phishing).

Voor de rest is de app vooral een digitaal uitstalraam van de Argenta-producten, al krijgen die niet allemaal evenveel aandacht. Bij leningen kunt u simulaties doen, voor pensioensparen niet. Voor het afsluiten van die diensten wordt u in regel naar het kantoor doorverwezen.

BNPP Fortis wijdt een complete sectie aan het aanvragen van een debet- of kredietkaart en een aan het ingeven van overschrijvingen. U vindt in de app alle nuttige telefoonnummers (bijvoorbeeld van Card Stop of van de klantendienst van de bank) en is er een sectie waar u doorlopende betalingsopdrachten, begunstigden en domiciliëringen kunt ingeven. Er is ook een knop om verzekeringen en beleggingen aan te vragen, maar die brengt u gewoon terug naar de sectie met contactgegevens. En gelukkig maar, want de simulatietools voor leningen en verzekeringen werkten niet bij ons.

Easy Banking, zo heeft BNP zijn app gedoopt en daar is geen woord van gelogen. Niet omdat de app geweldig goed ontworpen is, maar omdat die zeer basic is.

De beleggingsspecialist

Keytrade Bank heeft in zijn app wel bankmogelijkheden, maar die zijn zeer beperkt. Veel meer dan uw rekeningen consulteren, een kredietkaart aanvragen en facturen via Zoomit betalen, kunt u er eigenlijk niet mee. De echte raison d’être van de app is de sectie beleggingen, die een soort app in de app vormt.

De app is zo een vrij getrouwe afspiegeling van de Keytrade-website. U kunt er alle mogelijke beleggingsproducten (aandelen, opties, trackers…) kopen en verkopen op de belangrijkste markten (van Brussel over Amsterdam tot Wall Street). Via de app kunt u koersgrafieken raadplegen, bedrijfsnieuws consulteren en nagaan wat analisten van een aandeel vinden. Het is mogelijk lijstjes aan te maken, zodat u aandelen waarin u geïnteresseerd bent, snel kunt oproepen en volgen.

Voor het puur bancaire stelt de app van Keytrade niet veel voor, maar we vermoeden dat dat voor de meeste klanten niet zo belangrijk is. Beleggers vinden in de software een speeltuin die een prima alternatief is voor de reguliere Keytrade-website.

De nieuweling

Als een van de neobanken (banken die puur online werken en zelfs geen fysieke kantoren hebben) hadden we hoge verwachtingen van de Revolut-app, maar de app lijkt vooral op een specifiek soort klant te mikken. De software ziet er gelikt en overzichtelijk uit, daar is duidelijk aandacht aan besteed. In het rekeningoverzicht is, zoals bij KBC, een soort analysetool ingebouwd waarin uitgaven opgedeeld worden naar soort (boodschappen, gezondheid, sport…), handelaar en zelfs land. In die tool kunt u een uitgavenlimiet instellen zodat de app u waarschuwt als u over uw budget gaat. U kunt ook een Revolut-kredietkaart aanvragen.

De app lijkt (net zoals Revolut zelf) te mikken op expats, globetrotters en mensen die vaak met buitenlandse valuta werken. Er zijn veel mogelijkheden om geld te wisselen of naar het buitenland te sturen, tegen zeer lage kosten, als een soort Western Union. De app kan ook zelf valuta wisselen als ze een bepaald bedrag bereikt hebben of de gebruiker daarover waarschuwen.

Een complete sectie is gewijd aan het kopen van goud, zilver, aandelen en zelfs bitcoins. In de app zijn 750 aandelen beschikbaar om te verhandelen, alweer tegen lage kosten. Die sectie wordt ook gelardeerd met grafieken en nieuws.

KBC en Belfius hebben er duidelijk voor gekozen hun apps zo veel mogelijk functies en toeters en bellen mee te geven. Wie geregeld bus-, trein- of bioscooptickets koopt, zal aan hun apps een goede vriend hebben. Maar verwacht u dat van uw bank? Wie enkel rekeningen wil consulteren of overschrijvingen wil doen, is evengoed af met de apps van Argenta, ING en BNPP Fortis. Beleggers kunnen hun hart ophalen aan de app van Keytrade, die van het kopen van aandelen en dergelijke zijn corebusiness heeft gemaakt. Revolut is een handige app voor wie geregeld geld naar het buitenland stuurt of buitenlandse valuta op zijn rekening krijgt.

Nog dit: om te bankieren, hebt u uiteraard een zichtrekening nodig. Op de website van de toezichthouder FSMA vindt u een handige vergelijkingstool, waarmee u de zichtrekening kan kiezen die het best aansluit bij uw manier van bankieren.

Kies zelf hoe u contactloos betaalt

Door de coronacrisis is contactloos betalen stevig in opmars. Het is een ‘hygiënischer’ alternatief voor wie geen cash door zijn vingers wil laten gaan of de toetsen van de betaalterminal niet wil aanraken. Dit zijn de mogelijkheden:

Met debetkaart

Contactloze betalingen met een bankkaart hebben een extra duw in de rug gekregen, nadat de Belgische banken tijdens de coronacrisis de limiet voor dergelijke betalingen verhoogd hebben van 25 naar 50 euro. Het aandeel van contactloze verrichtingen in het totale aantal transacties is verdubbeld, van 16 procent in februari naar 35 procent in juni. Om contactloos te kunnen betalen, moet uw bankkaart voorzien zijn van een NFC-chip. NFC staat voor Near Field Communication, een draadloze manier om in een straal van 10 centimeter kleine hoeveelheden informatie uit te wisselen. Kaarten die vandaag worden uitgegeven, zijn standaard voorzien van zo’n chip. Of uw met uw kaart contactloos kan betalen, is te herkennen aan het wifilogo.

Met smartphone

U kunt van uw smartphone ook een betaalmiddel maken. Hebt u een Androidtoestel, dan kunt u diverse apps downloaden om contactloos te betalen. De meeste banken bieden die mogelijkheid. Wilt u hetzelfde doen met een iPhone, dan gebeuren de betalingen via Apple Pay. Niet alle Belgische banken bieden die mogelijkheid al aan.

In principe werkt betalen met een smartphone op dezelfde manier als contactloos betalen met een bankkaart. De smartphone heeft ook een ingebouwde NFC-chip die u in de buurt van de betaalterminal moet houden.

Met sporthorloge

Hebt u een Apple Watch of een activity tracker van Fitbit of Garmin om de pols, dan kunt u daar als cliënt van verschillende banken contactloos mee betalen. Ook hier is de gebruikte technologie NFC.

Om het sporthorloge betaalklaar te maken moet u op uw smartphone de app installeren die bij het polstoestel hoort. Daar kunt u de gewenste betaalkaarten toevoegen.

Telkens als u uw horloge uitdoet en weer aandoet, moet u de pincode ingeven die u in de app gekozen hebt. Pas dan kunt u contactloos betalen. Voor de Apple Watch doet u dat via de iPhone, voor Fitbit en Garmin doet u dat op het polstoestel zelf.

Met wearables

KBC gaat nog verder. Klanten kunnen zich sinds kort een ‘wearable’ met ingebouwde NFC-chip aanschaffen waarmee ze op dezelfde manier als met een bankkaart of een smartphone contactloos kunnen betalen. Denk aan ringen, armbanden, horloges en sleutelhangers. Bij aankoop is de chip nog niet geactiveerd. U moet de wearable via de mobiele bankapp zelf koppelen aan een bepaalde rekening.

Met Payconiq by Bancontact

Met de app Payconiq by Bancontact kunt u op twee manieren betalen. De bekendste is een QR-code scannen met een smartphone en het te betalen bedrag valideren met een pincode. Dat kan in winkels of restaurants, maar ook veel huisartsen werken er al mee. U kunt er tot 500 euro mee betalen.

Hebt u een Android- smartphone dan kunt u ook contactloos betalen door het toestel dicht bij de betaalterminal te houden. De limieten zijn beperkt tot de bedragen die ook gelden voor andere manieren van contactloos betalen zonder het ingeven van een pincode. DS

Hoeveel kost supersnel overschrijven bij uw bank?

Een groep Belgische banken lanceerde de supersnelle betalingen in maart vorig jaar. Bij flitsbetalingen laat u een overschrijving instant verwerken zodat het geld binnen 5 seconden op de rekening van de begunstigde staat. Het maakt daarbij niet uit of de begunstigde klant is bij dezelfde bank of bij een andere. De voorwaarde is wel dat beide banken aangesloten zijn op het systeem.

Eind vorig jaar konden 16 banken flitsbetalingen ontvangen, zij vertegenwoordigden ongeveer 85 procent van de markt. Intussen hebben ook andere banken zoals Beobank, AXA Bank en Bpost Bank zich aangesloten. ‘Vandaag kan zowat 95 procent van de zichtrekeningen in België instantoverschrijvingen ontvangen’, zegt Isabelle Marchand van de bankenfederatie Febelfin.

Zowat 95 procent van de zichtrekeningen in België kan al flitsbetalingen ontvangen.

Isabelle Marchand

Dat u een flitsbetaling kunt ontvangen betekent niet automatisch dat u er ook een kunt uitvoeren. Niet alle banken die zich aansloten, maakten het meteen mogelijk voor hun klanten om zelf flitsbetalingen te doen. De marktleider BNP Paribas Fortis deed dat wel voor zijn professionele klanten, maar niet voor particuliere klanten. ‘Sinds 3 juli 2020 zijn instantoverschrijvingen ook mogelijk voor particuliere klanten van BNP Paribas Fortis, Hello bank! en Fintro. Ze gebeuren via de mobiele app’, zegt woordvoerder Jeroen Petrus.

De dienst is betalend. ‘Voor privérekeningen kost het 0,60 euro per transactie. Het gaat om een optionele dienst. De klant moet bij elke overschrijving de optie ‘instant overschrijving’ expliciet activeren als hij dat wenst’, luidt het.

Ook andere banken hebben er een betalende dienst van gemaakt. Belfius hanteerde al van bij de start een tarief van 1,25 euro per transactie. Het aantal gebruikers van de dienst zit volgens de bank in de lift. ‘Ten opzichte van begin dit jaar gaat het om een stijging van 20 procent, ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar is het een stijging van 50 procent.’

Bij Belfius, Crelan en Beobank moet u 1,25 euro per transactie betalen om een flitsbetaling te doen.

Ook bij Crelan en Beobank moet u betalen om een flitsbetaling te doen. Het tarief ligt er net als bij Belfius op 1,25 euro per transactie. Bij die banken wordt de klassieke overschrijving als standaard getoond en moet u expliciet voor een instantoverschrijving kiezen.

Het is anders bij het gros van de banken die de dienst gratis aanbieden. Al is gratis relatief, omdat het vaak deel uitmaakt van een rekening waaraan kosten zijn verbonden. Bij KBC moet u houder zijn van een Plus-rekening om instantoverschrijvingen te kunnen doen. Bij Bpost is de dienst gratis vanuit een b.comfort- en b.young-rekening, maar niet vanuit een b.compact- of Postchequerekening. ‘Voor die rekeningen kost zo’n overschrijving 0,50 euro’, klinkt het bij de bank.

Bij ING, dat flitsbetalingen betalend maakte voor professionelen, kunt u er als particuliere klant automatisch en gratis gebruik van maken, ongeacht het type ING-rekening. De overschrijving moet wel via Home Bank of SmartBanking verlopen. Bij Argenta en Bank Nagelmackers moet de gratis instantoverschrijving via de app gebeuren.

Niet in alle gevallen waar de instantoverschrijving gratis is, is ze ook standaard. Bij Bank J. Van Breda moet u als klant aanvinken of u gebruik wil maken van de gratis dienst.

Bij enkele banken staat de dienst nog in de steigers. Bij VDK wordt instant overschrijven voor klanten met een Giro Plus-rekening vanaf september de norm. Er zijn geen bijkomende kosten aan verbonden. Ook AXA Bank en CPH willen de dienst vanaf het najaar gratis aanbieden. Bij AXA zal de instantoverschrijving enkel beschikbaar zijn voor klanten met een comfort2bank- zichtrekening.

Half miljard euro aan slapend geld wacht op eigenaar

Slapend geld is geld dat vijf jaar onaangeroerd op een bankrekening of in een verzekering staat en waarvan de financiële instelling niet kan achterhalen wie de rechtmatige eigenaar is.

Er zijn diverse redenen mogelijk waarom een eigenaar niet komt opdagen. De meest voor de hand liggende is dat hij of zij overleden is. Almaar meer Belgen hebben rekeningen bij verschillende banken, maar de erfgenamen zijn daar niet altijd van op de hoogte. Als de bank de erfgenamen niet kan opsporen, riskeren de rekeningen slapend te worden.

miljoen euro
Het aantal opvragingen was de voorbije jaren zeer beperkt. In 2019 werd 8,8 miljoen euro slapend geld opgevraagd, in 2020 tot nu 5,7 miljoen euro.

Voorts komen nogal wat rekeningen toe aan Belgen die in het buitenland zijn gaan wonen zonder dat hun adreswijziging werd doorgespeeld aan het Rijksregister. Ten slotte speelt ook nonchalance mee. Sommige Belgen negeerden de brieven die ze van hun bank kregen.

‘We sturen maandelijks zo’n 600 à 800 brieven naar klanten die slapende tegoeden hebben. Gemiddeld reageert 70 procent van de klanten.’

Banken moeten een wettelijke procedure volgen om de eigenaar op te sporen voor ze het slapend geld overdragen aan de Deposito- en Consignatiekas (DCK) van de federale overheidsdienst Financiën. Ze moeten een aangetekende brief sturen en hebben daarvoor toegang tot het Rijksregister. ‘We sturen maandelijks zo’n 600 à 800 brieven naar klanten die slapende tegoeden hebben. Gemiddeld reageert 70 procent van de klanten’, luidt het bij KBC. Bij Belfius reageert ongeveer de helft.

Als de tegoeden bij de DCK zijn, blijven ze 30 jaar opvraagbaar, tenminste als het saldo op de rekening hoger is dan 60 euro. Het aantal opvragingen bleef de voorbije jaren uiterst beperkt. In 2019 gaf de DCK in 1.616 dossiers een slapend tegoed terug, goed voor 8,8 miljoen euro, leren cijfers van Financiën. Dit jaar werd nog maar 5,7 miljoen euro opgevraagd.

Rekeningen met een saldo lager dan 60 euro zijn niet opvraagbaar bij de DCK, maar komen toe aan de schatkist.

Rekeningen met een saldo lager dan 60 euro zijn niet opvraagbaar bij de DCK, maar komen toe aan de schatkist. Sinds de invoering van het systeem in 2008 kwam op die manier al 6 miljoen euro in de staatskas terecht.

Elke Belg kan voor zichzelf of een verwante via MyMinFin nakijken of hij een slapend tegoed heeft bij de DCK. Wie geen toegang heeft tot MyMinFin kan de vraag ook schriftelijk stellen. Het document daarvoor is te vinden op www.slapenderekeningen.be.

Contactloos betalen in de lift sinds coronacrisis

Het aandeel van contactloos betalen in het totaal aantal transacties is dit jaar verdubbeld van 16 procent in februari naar 35 procent in juni.

Tijdens de coronacrisis besliste de bankenfederatie Febelfin de limiet voor contactloze betalingen met de kaart te verhogen van 25 naar 50 euro. Dat heeft er mede toe geleid dat het aandeel van contactloze verrichtingen in het totaal aantal transacties is verdubbeld, blijkt uit cijfers die Barbara Pas, de fractievoorzitter van het Vlaams Belang in de Kamer, opvroeg bij minister van Financiën Alexander De Croo (Open VLD). Het gaat om de periode van februari tot juni van dit jaar.

‘Dat is een mooie evolutie, maar België loopt hiermee ver achter op de buurlanden. In Nederland bedraagt het aandeel van contactloze betalingen al 81 procent’, zegt Pas.

We vernemen van Febelfin dat in deze periode geen fraudegevallen worden gerapporteerd door de consumenten.

Barbara Pas
Kamerfractieleider Vlaams Belang

Ze hoopt dat de hogere limiet ook na de coronacrisis zal gelden. ‘We vernemen van Febelfin dat in deze periode geen fraudegevallen worden gerapporteerd door de consumenten’, zegt Pas. ‘Het scenario van criminelen die met een betaalterminal langs de handtas van een consument lopen om zo een contactloze kaarttransactie te initiëren is nog nooit voorgekomen. Wat dat betreft is er geen reden om de limiet terug te schroeven.’

Versnelling

Uit de cijfers blijkt nog dat de uitrol van contactloze kaarten een versnelling heeft gekend. Banken zetten daar volop op in. Eind juni was 86 procent van de debetkaarten en 67 procent van de kredietkaarten uitgerust met de contactloze functie (NFC).

Hospitalisatieverzekering soepel voor uitgestelde opnames

Bij het uitbreken van de coronacrisis hebben de ziekenhuizen alle niet-dringende zorg uitgesteld. Geplande raadplegingen en ingrepen werden geschrapt om plaats te maken voor coronapatiënten. Dat kan belangrijke gevolgen hebben voor een hospitalisatieverzekering. De meeste polissen vergoeden niet alleen de kosten gemaakt tijdens uw opname in het ziekenhuis, maar ook ambulante kosten tijdens een vastgelegde periode voor uw opname en erna.

Voorbeelden van kosten voor uw opname zijn een doktersbezoek, onderzoeken, scans en medicatie. Na een opname kan het gaan om controlebezoeken bij uw arts en een revalidatie bij een kinesist. De verzekerde periode is in de algemene voorwaarden van de verzekering vastgelegd. In veel contracten is dat een maand voor de opname en drie maanden erna.

Het uitstel van de hospitalisatie kan ertoe leiden dat u al kosten maakte, maar dat die niet meer binnen de voorziene termijn vallen. En de mogelijke opvolging na een ingreep zal mogelijk maar gebeuren na het verstrijken van de verzekerde periode.

Zo goed als alle verzekeraars en ziekenfondsen verlengen de vergoedingstermijnen.

Toch betekent dat niet dat uw hospitalisatieverzekering de gemaakte medische kosten niet vergoedt. Zo goed als alle verzekeraars en ziekenfondsen stellen zich door de uitzonderlijke omstandigheden flexibel op en verlengen de vergoedingstermijnen voor medische afspraken of onderzoeken die door de coronacrisis niet konden plaatsvinden. De concrete invulling en de voorwaarden kunnen wel verschillen naargelang de verzekeringspolis.

Verzekeraars

Bij de privéverzekeraars zijn AG en DKV twee grote spelers. ‘AG betaalt tijdelijk de ambulante kosten terug in de periode voorafgaand aan de initieel geplande opname. Ook de ambulante kosten gemaakt tussen de initieel geplande opname en de nieuwe geplande opnamedatum worden tijdelijk terugbetaald. De opname moet wel vooraf gemeld zijn aan onze medische diensten, bijvoorbeeld via Medi-Assitance’, zegt Gerrit Feyaerts, woordvoerder van AG.

‘Ook voor de kosten na de ingreep is er een aangepaste regeling. Nemen we het voorbeeld van iemand die op 13 februari een knie-operatie onderging, waarbij de polis een dekking tot drie maanden later bepaalde. Er liep een kinebehandeling van 13 februari tot 13 maart, die daarna door de uitbraak van het coronavirus werd stopgezet. Als de behandeling opnieuw wordt voortgezet, worden de kosten nog twee maanden terugbetaald omdat er al een maand voor de coronacrisis vergoed werd.

De privéverzekeraar DKV verlengt de post-hospitalisatieperiode van 90 naar maximaal 210 dagen.

Ook DKV heeft de vergoedingstermijnen verlengd voor medische afspraken of onderzoeken die door het coronavirus niet konden plaatsvinden. ‘De verlenging is van toepassing tot de situatie weer genormaliseerd is’, zegt Emmanuel de Talhouët, directielid bij DKV Belgium. Voor de prehospitalisatiekosten moeten klanten DKV via een formulier op de hoogte brengen van het uitstel.

‘De normale posthospitalisatieperiode van 90 dagen wordt voor ziekenhuisopnames tussen 15 december 2019 en 30 april 2020 met maximaal 120 dagen verlengd. Dat brengt de totale posthospitalisatieperiode op 210 dagen. Viel een deel van de posthospitalisatieperiode voor 14 maart, dan wordt die periode afgetrokken van de 210 dagen’, zegt de Talhouët.

Ziekenfondsen

Ook bij de hospitalisatieverzekeringen aangeboden door de ziekenfondsen wordt de terugbetaling van ambulante kosten voor en na een opname versoepeld.

Bijvoorbeeld de verzekeringsformules HospiPlus & AmbuPlus van de Vlaamse Neutrale Ziekenfondsen voorzien in een tegemoetkoming voor ambulante kosten in een periode van 30 dagen voor tot 90 dagen na de opname. ‘Om rekening te houden met opnames of (revalidatie)behandelingen die uitgesteld werden door de coronacrisis werd de terugbetalingsperiode verlengd tot 60 dagen vóór en 180 dagen na’, zegt Marnix Raes, operationeel directeur van VMOB HospiPlus.

‘Ambulante kosten die al gemaakt werden en normaal aanvaard zouden zijn, worden aanvaard buiten de periode van 60 of 180 dagen. We vragen wel aan onze verzekerden om bij hun terugbetalingsaanvraag een attest of nota van het ziekenhuis of de zorgverstrekker van het uitstel te voegen.’

Ook CM past de pre- en postperiode soepeler toe. CM-leden kunnen met een aangifte van de kosten buiten de gedekte periode en een attest van hun zorgverstrekker een terugbetaling krijgen. ‘We vragen een formele communicatie zoals briefwisseling van het ziekenhuis aan de patiënt dat de ingreep naar een nieuwe datum verplaatst wordt’, zegt Dieter Herregodts, woordvoerder van CM.

Wat als uw reis door een lockdown in het water valt?

Een regio met zo’n 200.000 inwoners in het Spaanse Catalonië ging zaterdag op slot. Ook in de streek van de Portugese hoofdstad Lissabon en in Duitsland gingen regio’s opnieuw in lockdown. De kans dat deze zomer nog andere regio’s in Europa tijdelijk worden afgesloten door opflakkeringen van het coronavirus is reëel.

Het ministerie van Buitenlandse Zaken raadt reizigers daarom aan om voldoende voorzorgsmaatregelen te nemen. ‘Iedereen weet nu wel dat er een coronacrisis is. Het komt erop aan voorbereid te zijn op een eventuele lockdown en in voldoende reisbijstand te voorzien’, zegt Arnaud Gaspart, woordvoerder van het ministerie van Buitenlandse Zaken.

Iedereen weet nu wel dat er een coronacrisis is. Het komt erop aan voorbereid te zijn op een mogelijke lockdown en in voldoende reisbijstand te voorzien.

Arnaud Gaspart
Woordvoerder ministerie van Buitenlandse Zaken

Volgens Gaspart rekenen reizigers er best niet op dat de Belgische staat opnieuw repatriëringen zal organiseren. ‘In maart was iedereen verrast door het coronavirus en waren de maatregelen ongezien. België heeft toen vluchten ingelegd om gestrande reizigers in verre bestemmingen naar België terug te brengen. Maar vandaag is de situatie toch anders. Bovendien kan er vooralsnog alleen binnen Europa gereisd worden, wat een terugtocht toch iets makkelijker maakt.’

Reisbureaus

De reisbureaus geven alvast aan snel te zullen optreden als een bepaalde toeristische regio in lockdown zou gaan. ‘In dat geval zullen we uiteraard alle reizen naar die regio schrappen, en voor reizigers die daar aanwezig zijn, organiseren we zo snel mogelijk een terugvlucht. Tijdens de plotse lockdown in maart zijn we daar ook in geslaagd’, zegt Piet Demeyere, woordvoerder van TUI Belgium. Wie alleen een vliegtuigticket boekte, is afhankelijk van de vliegtuigmaatschappij.

Rest dan nog de vraag wat reizigers moeten doen als ze uit een risicogebied terugkomen. Daarover beslisten de regeringen maandag dat Belgische toeristen die terugkeren uit corona-gebied in Europa, zich bij terugkeer zullen moeten laten testen en in quarantaine gaan. Om dat te kunnen doen, zal ook iedereen in ons land die in nauw contact is geweest met een besmet persoon, verplicht in quarantaine moeten.

Een werkgever kan een werknemer niet verplichten een coronatest te ondergaan.

Jean-Luc Vannieuwenhuyse

De werkgever kan de werknemer niet verplichten tot een test als die uit een risicogebied terugkomt. ‘Zo’n verplichting zou in strijd zijn met het recht op privacy van de werknemer. Een test is alleen mogelijk als de werknemer toestemming geeft’, zegt Jean-Luc Vannieuwenhuyse van SD Worx. ‘De werkgever gaat best in dialoog met de werknemer. Hij is aansprakelijk voor de veiligheid van alle werknemers en heeft er dus belang bij risico’s te vermijden. Hij kan de werknemer laten thuiswerken, of hij kan zelfs een aparte ruimte voor de werknemer reserveren’, zegt Vannieuwenhuyse.

Wie ondanks alle inspanningen toch langer dan gepland op zijn bestemming vastzit en daardoor zijn werk niet kan hervatten, heeft verschillende mogelijkheden. Ofwel neemt u extra vakantiedagen op. Ofwel neemt u verlof om dwingende redenen, maar aan dat verlof is geen loon gekoppeld.

Een andere mogelijkheid is dat de werkgever u in een systeem van tijdelijke werkloosheid opneemt. ‘Dat systeem is mogelijk zowel voor iemand die thuis in quarantaine moet zitten, als voor iemand die niet thuis geraakt door corona’, zegt Vannieuwenhuyse.

Student mag meer werken dankzij coronaregeling

Wegens de sluiting van de horeca zagen veel jongeren hun inkomsten uit een studentenjob opdrogen. In andere sectoren was het daarentegen alle hens aan dek. In supermarkten en voedingsbedrijven draaiden jobstudenten extra uren.

In principe kunnen studenten 475 uur per jaar voordelig bijverdienen.

In principe kunnen studenten tot 475 uur per jaar voordelig bijverdienen. Maar de regering heeft beslist dat de uren in het tweede kwartaal (dus in april, mei en juni) uitzonderlijk niet meetellen voor die 475 uur. Die maatregel blijft niet beperkt tot bepaalde sectoren, maar geldt voor alle studenten.

Wat betekent dat voor de uren gepresteerd in het tweede kwartaal? Op voorwaarde dat een studentenovereenkomst is getekend, wordt van het brutoloon alleen een solidariteitsbijdrage van 2,71 procent ingehouden (de werkgever betaalt een patronale bijdrage van 5,42 procent). Ook als de student al meer dan 475 uur heeft gewerkt in het eerste kwartaal of in het derde en vierde kwartaal nog 475 uur werkt. Volgens de normale regels betaalt een student die meer dan 475 uur werkt de normale socialezekerheidsbijdragen (13,07 procent).

‘De bedrijfsvoorheffing is volledig afgestemd op de regels van de sociale zekerheid. Als alleen een solidariteitsbijdrage betaald moet worden, wordt geen bedrijfsvoorheffing van het loon afgetrokken’, zegt Kristiaan Andries van SD Worx. ‘De uren die een student werkt in april, mei en juni zijn dus vrijgesteld van bedrijfsvoorheffing.’

Kinderbijslag

Het aantal uren dat een student werkt, kan gevolgen hebben voor de kinderbijslag. Wie te veel werkt, riskeert (een deel van) zijn of haar kinderbijslag te verliezen. In Vlaanderen ligt de grens voor het Groeipakket – de nieuwe naam voor kinderbijslag – in principe op 475 uur. Maar ook voor de kinderbijslag is voor 2020 een uitzonderingsregeling uitgewerkt: de uren gewerkt van 1 april tot 30 juni worden niet geteld bij het aftoetsen van dat plafond.

Fiscaal ten laste

Een student die veel werkte tijdens de coronacrisis verdient ook meer. Dan bestaat het risico dat zijn of haar inkomen te hoog is om nog fiscaal ten laste te zijn van de ouders. Als dat gebeurt, moeten de ouders meer belastingen betalen. Maar ook op dat vlak is de wetgeving aangepast: de inkomsten als student in het tweede kwartaal worden niet meegerekend om te bepalen of het kind fiscaal ten laste blijft.

Strengere Europese regels voor studentenwerk in coronatijden?

Een Europese richtlijn die het coronavirus klasseert in een categorie van stoffen waaraan jongeren niet blootgesteld mogen worden, is op 24 juni in werking getreden. Dat bracht een discussie op gang over de vraag of studenten kunnen werken in sectoren met veel klantencontact, zoals de horeca en de retail.

‘De Europese regels betekenen niet dat de regels voor studentenjobs in het algemeen strenger worden’, zegt Geert Vermeir van hr-dienstverlener SD Worx. ‘Een Europese richtlijn heeft geen directe uitwerking. Ze moet omgezet worden naar Belgische wetgeving.’ België heeft daarvoor tot 24 november. ‘Bovendien vernamen we van de federale overheidsdienst dat de strengere regels alleen gelden als het risico op besmetting in de publieke ruimte hoger is dan normaal. In een kantooromgeving maar ook in de retail of horeca zou er weinig of geen impact zijn. In bepaalde jobs in de zorgsector of in laboratoria kan wel sprake zijn van een hoger risico’, zegt Vermeir.

Werkgevers kunnen zich voor een risicoanalyse laten bijstaan door hun preventieadviseur of hun externe dienst voor preventie en bescherming op het werk.

‘Voor het loon verdiend buiten de periode van 1 april 2020 tot 30 juni zijn de gebruikelijke regels van toepassing’, zegt Andries. In de veronderstelling dat de student geen andere inkomsten heeft, mag hij bruto belastbaar 7.045 euro verdienen om ten laste te blijven van ouders die samen belast worden en tot 8.920 euro voor ouders die alleen belast worden.

Dat zit zo. Om te bepalen wie fiscaal ten laste is, kijkt de fiscus niet naar de inkomsten, maar naar de nettobestaansmiddelen. Het plafond verschilt naargelang de fiscale situatie van de ouders. Zijn die gehuwd of wonen ze wettelijk samen, dan worden ze samen belast en mag hun kind in 2020 niet meer dan 3.380 euro nettobestaansmiddelen hebben. Als een ouder een alleenstaande is of feitelijk samenwoont, ligt het plafond op 4.880 euro.

Bij de berekening van de nettobestaansmiddelen worden niet alle inkomsten geteld: er wordt geen rekening gehouden met de eerste schijf van 2.820 euro uit een studentenjob. Bovendien mogen kosten afgetrokken worden. Er is sowieso een forfaitaire aftrek van 20 procent, ook als geen kosten worden aangetoond, met een minimumbedrag van 470 euro.

Voor kinderen van gescheiden ouders is er een belangrijk aandachtspunt: het onderhoudsgeld. De opvoedingskosten die een van de ouders betaalt, zijn voor de fiscus geen inkomen van de andere ouder maar van het kind. Dat wordt deels beschouwd als nettobestaansmiddelen.

Belastingaangifte verplicht

‘Alleen voor de berekening van de bestaansmiddelen worden de inkomsten in het tweede kwartaal niet meegeteld. De inkomsten in april, mei en juni blijven voor de fiscus wel een inkomen van de jongere. Ze moeten net zoals in andere jaren aangegeven worden in een belastingaangifte en zullen geteld worden bij de belastingberekening voor de jongere’, zegt Andries.

Dat betekent niet automatisch dat een jongere belastingen betaalt op zijn studentenjob. ‘Alleen als een jongere meer verdient dan de belastingvrije som, betaalt hij belastingen. De grens ligt in 2020 op een netto-inkomen van 8.990 euro.’ Van de bruto-inkomsten mag 30 procent forfaitaire beroepskosten (maximaal 4.880 euro) afgetrokken worden.

Tegoeden op spaarboekjes stijgen meest in tien jaar

De tegoeden op gereglementeerde spaarboekjes zijn in de eerste zes maanden met 9,8 miljard euro gestegen naar 263,9 miljard euro, blijkt uit een rondvraag van De Tijd bij elf banken. Als we die evolutie extrapoleren naar de hele markt groeiden de spaartegoeden wellicht met 10,9 miljard naar 293 miljard. Dat is de grootste toename in tien jaar.

De toename van het sparen is vooral een gevolg van de coronacrisis. ‘De groei van de spaarrekeningen was tijdens de lockdown ruim 40 procent hoger dan in dezelfde periode vorig jaar’, zegt Belfius. Daardoor daalde de consumptie.

De sluiting van veel winkels verplichtte de gezinnen meer te sparen.

De Nationale Bank spreekt van ‘gedwongen sparen’, omdat de sluiting van de niet-voedingswinkels tussen midden maart en midden mei het onmogelijk maakte sommige aankopen te doen. BNP Paribas Fortis merkt op dat klanten de paasvakantie in het water zagen vallen. ‘Ze kregen een terugbetaling van de geboekte reis.’

Risicoappetijt stijgt

Ook de vrees voor besmetting heeft een negatieve invloed op de consumptie. Sommige landgenoten doen alleen de noodzakelijke aankopen. Tot slot sparen sommige Belgen uit voorzorg, omdat ze vrezen hun job te verliezen. De Nationale Bank verwacht dat de ondernemingen dit jaar meer dan 100.000 werknemers ontslaan. Veel zelfstandigen vrezen een faillissement.

Toch valt op dat niet alleen het spaarboekje veel geld aantrekt. De risicoappetijt bij gezinnen is duidelijk toegenomen. Ze kochten in de eerste vier maanden voor een recordbedrag van bijna 6 miljard euro beursgenoteerde aandelen en voor een gelijkaardig bedrag beleggingsfondsen. Dat staat in schril contrast met de eerste helft van vorig jaar, toen de Belgen aandelen en fondsen verkochten.

Spaarders scholen zich om tot beleggers.

Het lijkt erop dat sommige spaarders zich omscholen tot beleggers. Ze zoeken een alternatief voor obligaties, kasbons en spaarboekjes die bijna niets opbrengen.

Duurzame beleggingen

‘We hebben in de eerste vijf maanden meer dan 30.000 beleggingsplannen afgesloten, bijna evenveel als in het volledige jaar 2019’, zegt KBC. ‘Meer en meer klanten kiezen voor gemengde beleggingsfondsen.’ Bij BNP Paribas Fortis is de verkoop van huisfondsen in de eerste vijf maanden ‘zo goed als verdubbeld’. Meerdere banken melden dat de trend naar duurzame beleggingen aanhoudt.

‘Vooral klanten met hogere risicoprofielen en ervaring in beleggingen profiteerden van de lagere beurskoersen om beleggingsfondsen te kopen’, zegt de private bank Nagelmackers. ‘Klanten met lagere risicopriofielen nemen eerder een afwachtende houding aan.’

Ook de tegoeden op zichtrekeningen stijgen snel.

AXA en Crelan signaleren dat de tegoeden op zichtrekeningen sneller groeien dan vorig jaar. Sommige spaarders doen niet meer de moeite geld over te schrijven van de zichtrekening naar de spaarrekening, omdat het extra rendement van spaarboekjes minimaal is.

Fiscale ontvangsten

De stijging van het sparen en de daling van de consumptie zijn slecht nieuws voor de overheid. Volgens de federale overheidsdienst Financiën zakten de fiscale ontvangsten in de eerste vijf maanden met 13 miljard euro of 28,5 procent.

De opbrengst van de btw kelderde met 4,7 miljard of liefst 46 procent, omdat de bedrijven uitstel van betaling kregen in maart, april en mei. Financiën verwacht dat de fiscale ontvangsten, in het bijzonder de opbrengst van de btw, vanaf juni weer stijgen.

©Mediafin

Tandzorgverzekering mag 8,5 procent duurder worden

Verzekeraars en ziekenfondsen mogen de premies voor individuele hospitalisatieverzekeringen, verzekeringen voor ambulante kosten en aanvullende tandzorgverzekeringen jaarlijks aanpassen aan de stijgende kosten van de gezondheidszorg. Dat kan op basis van de medische indexen die op 1 juli gepubliceerd zijn.

Medische index

Voor een waarborg tandzorg is een maximale indexatie met 8,5 procent toegestaan. Voor een verzekering ambulante kosten – medische kosten buiten het ziekenhuis zoals medicatie en kinesitherapie – gaat het om een mogelijke gemiddelde premieverhoging met 8,04 procent.

Voor hospitalisatieverzekeringen is de toegelaten prijsstijging beperkter.

Voor hospitalisatieverzekeringen is de toegelaten prijsstijging beperkter: gemiddeld tot 1,17 procent in een eenpersoonskamer en tot 5 procent in een tweepersoonskamer.

Dat zijn de globale cijfers. Sommige verzekeraars hanteren verschillende premies op basis van de leeftijdscategorie. Ook daar zijn medische indexen voor.

Zo kan een tandzorgverzekering voor jongeren onder de 19 jaar met maximaal 6,9 procent verhoogd worden. Voor de leeftijdscategorie tussen 20 en 49 jaar kan de premieaanpassing iets meer dan 10 procent bedragen.

Toch betekent dat niet noodzakelijk dat de premie van uw verzekering met die percentages stijgt. De medische indexcijfers zijn een maximumbedrag. De verzekeraars en ziekenfondsen kunnen de premies dus minder laten toenemen of zelfs onveranderd laten. De concurrentie speelt daarbij een rol.

Jaarlijkse vervaldag

De premieaanpassing kan gebeuren op de jaarlijkse vervaldag van het contract. De indexatie kan op twee manieren. Een eerste is op basis van het indexcijfer van de consumptieprijzen, dat voor 2020 op 0,6 procent uitkomt (inflatiecijfer juni). Als de evolutie van de medische indexen hoger uitkomt, kan de indexering volgens de medische index. De indexatiemethode en de modaliteiten ervan staan vermeld op het vervaldagbericht.

LOGO KLEUR copy2 copy

De Smedt Advocaten

Het kantoor behandelt een zeer ruim spectrum aan rechtsmateries, waardoor zowel de particuliere cliënten inzake persoonsgebonden materies als bedrijven, zelfstandigen en vrije beroepen met hun specifieke ondernemingsgerelateerde cases op een deskundige manier geholpen kunnen worden.

Copyright 2017 © Alle Rechten Voorbehouden

Design by PubliDesign.be